17/7/17

Εξώδικο Διαιτολόγων στον Μένιο αλλά γιατί όχι και σε άλλες εκπομπές;

Πριν μερικές εβδομάδες οι δυο σύλλογοι των διαιτολόγων/διατρφολόγων απαίτησαν από τον παρουσιαστή Μένιο Φουρθιώτη να τους ζητήσει συγνώμη. Η ΕΔΔΕ (Ένωση Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας) μάλιστα κατέθεσε εξώδικο. Και καλά του έκαναν γιατί μας δυσφήμισε ως επάγγελμα αναφέροντας ότι οι διαιτολόγοι λένε ψέματα, είναι απατεώνες κτλ. κτλ. Τα μπάλωσε μετά, και μάλιστα ανέφερε ότι μας βοηθάει κιόλας. Δεν ισχύουν αυτά φυσικά. Ωστόσο, από τη μία όντως ο συγκεκριμένος όχι μόνο δυσφήμισε το επάγγελμα μας, έλεγε στη κυριολεξία ότι του ερχόταν προκειμένου να πουλήσει το προϊόν αδυνατίσματος στην εκπομπή του- όπως για παράδειγμα ότι μπορεί κάνεις να τρώει τα κοντοσούβλια του, σουβλάκια κτλ. και να αδυνατίσει. Η ότι μπορεί να χάσει ενα εξωφρενικό αριθμό κιλών. Πέρα του ότι αυτά δεν είχαν καμία επιστημονική βάση, το να παρακινεί κάποιον να τρώει ανθυγιεινά, είναι επικίνδυνο. 



Όμως ας αφήσουμε στην άκρη τον Φουρθιώτη. Τι γίνεται με άλλες εκπομπές που ίσως δεν είναι της κατηγορίας του Φουρθιώτη; Τι γίνεται ας πούμε με την εκπομπή της Μενεγάκη; Γιατί δεν λέει κανείς εκεί κάτι; Μην αναρωτιόμαστε για την κατάσταση της διατροφής και της κουζίνας στη χώρα μας όταν πια οι χορηγοί ελέγχουν το περιεχόμενο μιας εκπομπής, και δίνουν καθαρά λανθασμένες διατροφικές συμβουλές για να πουλήσουνε ένα προϊόν -τότε το λες και ανεύθυνο. Στην εκπομπή λοιπόν της Ελένης παρουσιάζεται ο σεφ Βασίλης Καλλιδης να φτιάχνει μουσακά με φυτικά έλαια και cocοnut oil (λάδι καρύδας). Στη συνέχεια η εμπορική διευθύντρια της εταιρίας (Ariston) δίνει και αυτή διάφορες διατροφικές πληροφορίες/συμβουλές και λέει διάφορα που δεν ισχύουν- όπως για παράδειγμα ότι το coconut oil έχει λιγότερες θερμίδες από το ελαιόλαδο (δεν ισχύει, έχουν τις ίδιες θερμίδες), μας λέει ότι το coconut oil έχει 87 θερμίδες ενώ το ελαιόλαδο έχει 120 θερμίδες ανά 10 γρ.. Δεν της τα είπανε καλά: το ελαιόλαδο ανά 10 γραμμάρια έχει 88 θερμίδες και το coconut 89. Στη συνέχεια λέει ότι το coconut oil μπορεί να βοηθήσει τον μεταβολισμό μας και βασικά να μας βοηθήσει να αδυνατίσουμε (δεν ισχύει). Και μέτα μας λέει ότι στην Ελλάδα έχουμε πρόβλημα παχυσαρκίας (ισχύει) και ότι άτομα που βάζουνε λάδια των 120 θερμίδων (υποθέτουμε εννοεί το ελαιόλαδο) γίνονται "πασίχοντροι". To ελαιόλαδο εκτός του ότι περιέχει περισσότερα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά, έχει αντιοξειδωτικές ουσίες που δεν έχει κανένα άλλο λάδι. Όμως δεν θα μπούμε σε όλες τις λανθασμένες πληροφορίες που είπε αυτή η γυναίκα προκείμενου να πουλήσει το προϊόν της και να πείσει τους τηλεθεατές να μαγειρεύουν με αυτά τα ανθυγιεινά λάδια -ναι ανθυγιεινά - λάδια. Η πραγματικότητα εδώ είναι ότι μέσω της εκπομπής έγινε καθαρή διαφήμιση με διάφορους ισχυρισμούς υγείας που δεν ισχύουν και απαγορεύονται να μπουν στην ετικέτα του προϊόντος, αλλά στην τηλεόραση προφανώς και όλα επιτρέπονται.  


Αυτό που θα πούμε είναι ότι ναι καλά και έγινε εξώδικο στον Φουρθιώτη, ωστόσο εκεί που θεωρούμε ότι τα πράγματα είναι επικίνδυνα είναι σε αυτές όλες τις εκπομπές σε πιο "σεβαστά" κανάλια με πιο "σεβαστούς" παρουσιαστές και δημοσιογράφους. Γιατί εκεί ο κόσμος εμπιστεύεται πιο πολύ από τον Φουρθιώτη και τον κάθε Φουρθιώτη. Τα παραδείγματα είναι καθημερινά.  


Παλιότερα πριν τη κρίση η παραπλήροφόρηση στα ΜΜΕ (δείτε και άρθρα μας) γινόταν συνήθως από τους ίδιους τους δημοσιογράφους, σήμερα γίνεται από τους χορηγούς. Τα κανάλια και οι εκπομπές έχουν δώσει βήμα σε όλες αυτές τις εταιρίες (που πληρώνουν) να προωθούν τα προϊόντα τους ελεύθερα λέγοντας ότι τους κατέβει, με τη μορφή μιας εκπομπής, μιας συζήτησης και όχι διαφήμισης (όπου και εκεί υπάρχουν νόμοι για το τι μπορεί κανείς να πει), με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να δυσκολεύεται πολλές φορές να καταλάβει αν αυτό είναι διαφήμιση η όχι. Και εδώ είναι το κόλπο. Γιατί όταν βλέπεις ένα αγαπητό δημόσιο πρόσωπο όπως τη Μενεγάκη η ένα αγαπητό σεφ να συμφωνεί, τότε μπορεί να παρασυρθείς. Έτσι είναι και αυτό πληρώνεται ακριβά. Δυστυχώς όπως φαίνεται όλοι έχουν την τιμή τους και όλοι αγοράζονται. Σήμερα πια δεν υπάρχει εκπομπή που να μην προωθεί με αυτό τον τρόπο -που θεωρούμε ύπουλο - προϊόντα διατροφής και αδυνατίσματος. Γνωρίζουμε ότι αυτές οι τοποθετήσεις προϊόντων είναι υποχρεωτικές αλλά είναι ανήθικο να υποχρεώνεις έναν παρουσιαστή να προωθεί κάτι που ίσως και ίδιος δεν χρησιμοποιεί. Έχουν όμως και αυτοί ευθύνη, όχι μόνο γιατί συνεισφέρουν στη παραπληροφόρηση του κοινού αλλά και γιατί υποβιβάζουν τη δουλειά τους. Ίσως λοιπόν προς τα εκεί θα πρέπει να κινηθούν οι συνάδελφοι διαιτολόγοι για να σταματήσει αυτό το φαινόμενο. Αν πραγματικά ενδιαφερόμαστε για τη δημόσια υγεία. 

2 σχόλια:

  1. Η αλήθεια είναι πως σχεδόν όλες οι τηλεοπτικές εκπομπές (της ιδιωτικής τηλεόρασης)έχουν κάποιο χορηγό, με αποτέλεσμα να τον διαφημίζουν συνέχεια και να παραπλανούν τους τηλεθεατές. Καλά έκανε η Ένωση Διαιτολόγων και κατέθεσε εξώδικο, συμφωνώ με τον διαιτολόγο για την άποψή του ότι πρέπει και άλλοι-ες παρουσιαστές και παρουσιάστριες να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί για τις ψευδείς πληροφορίες που διαδίδουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτο που ειπαν στην εκπομπη για το λαδι καρυδας ειναι οντως μεγαλο ψεμα.Οποιος εχει ψαξει λιγο το θεμα διατροφη ξερει οτι ολα τα λαδια παχαινουν το ιδιο.Το λαδι καρυδας και το ελαιολαδο εχουν σιγουρα ανωτερης ποιοτητας λιπαρα απο το ζωικο βουτυρο,αλλα αν καποιος κανει καταχρηση σε αυτα,ε,μην περιμενει να αδυνατισει.Γιατι ομως να δουμε αυτες τις εκπομπες και κυριως να τις παρουμε στα σοβαρα,οταν υπαρχουν αλλες καλυτερες πηγες?

    ΑπάντησηΔιαγραφή